Onsdag aften fik en 71-årig borger fra Grindsted et opkald af en person der fortalte at vedkommende arbejder for Sydbank og at borgerens konto var blevet hacket og at der var hævet 5000,- kr. på kontoen. Den falske “Sydbank” medarbejder forsøgte derefter at få forskellige oplysninger fra borgernen, blandt andet kontonummer, men den 71-årige borger var snarrådig og lagde røret på uden at oplyse noget.
Bagefter kontaktede den 71-årige borger Politiets servicecenter, hvor borgeren anmeldte episoden.
Mikkel Roos fra Sydøstjyllands Politi fortæller til Netavisen Grindsted at borgeren reagerede fuldstændig som man skal, for man skal aldrig oplyse den slags ting i telefonen. Man må jo antage at hvis det var fra en bank, så havde de jo alle de relevante oplysninger til rådighed, og derfor skal man aldrig give den slags oplysninger pr. telefon.
Det er også af og til borgere bliver ringet op af en medarbejder fra “Microsoft”( en falsk medarbejder) der på gebrokkent engelsk siger at borgerens computer er blevet hacket, og at “Microsoft” medarbejderen gerne vil hjælpe med at få ordnet det, men det kræver at den falske Microsoft medarbejder får adgang til computeren, hvilket de selvfølgelig ikke skal have. Microsoft ringer nemlig aldrig uopfordret til en bruger. Hvis man får den slags opkald skal man altid afvise dem.