Vækst og rekorder ses igen hele vejen rundt i lufthavnen: Cargo vækster fortsat ufortrødent, og der er rekordmange passagagerer i terminalen. Rejseaktiviteten har og vil medføre nogle flaskehalse, som lufthavnen og passagererne i samarbejde kan forsøge at afhjælpe.’
Aktiviteten i Billund Lufthavn er i den grad tilbage som før Corona, og med 365.775 glade passagerer i maj er det en vækst på 7,1 procent ift. maj 2019. Rejseglæden og -behovet er stort, og de mange nye ruter fra Billund Lufthavn skubber til væksten.
– For præcis et år siden havde vi i underkanten af 10 procent af trafikken fra 2019. Nu er det lagt bag os, og vi er tilbage og over niveauet fra før Corona. Det er hurtigere end, hvad vi turde håbe på, og det er en ubeskrivelig fantastisk følelse, fastslår Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn og fortsætter:
– Vores ruteudvikling har virkelig givet afkast. Vi har haft 37 rutenyheder i 2021 og 2022, og det ”gamle” rutenetværk er tilbage kun med få undtagelser. Senest er Widerøe kommet tilbage til deres rute til Bergen, i dag, 1. juni, genåbner Swiss op med deres rute til Zürich igen. Og her i maj har Lufthansa åbnet en ny rute til deres hub og destination i München med intet mindre end 14. ugentlige afgange.
Fælles indsats til at minimere køen i lufthavnen
Den hurtigt tilbagevendte aktivitet gør selvfølgelig også, at der kan opstå kø ved check-in skranker og i security. Det er forventet med den høje aktivitet, og det kræver en indsats af lufthavnen at håndtere, men passagerernes forberedelse hjemmefra kan også flytte bjerge.
Som udgangspunkt har der altid været mange gæster i højsæsonerne i en travl lufthavn før Corona. Nu er aktiviteten tilbage, og det skal passagerer og medarbejdere i lufthavnen lære at begå sig i igen. Derfor skal passagererne også være mentalt forberedte på, at der eksempelvis kan opstå kø i security.
– Vi gør alt for, at alle kommer godt af sted på deres flyrejse. Vi har investeret i et nyt ”Smart Security”, som gør det hurtigere for vores gæster at komme igennem tjekket. Vi har også ansat mange nye medarbejdere. Vi arbejder i det hele taget på højtryk for at sikre, at alle får en god oplevelse hos os, understreger Jan Hessellund og uddyber:
– Passagererne kan også selv hjælpe med at minimere køerne. Mange passagerer har mulighed for at lave check-in online hjemmefra, så de ikke først skal have boardingkort i lufthavnen. Man kan også forberede sig på, hvilke ting der skal på båndet i security. Derudover kan passageren få ro i maven ved at have et mentalt billede af, hvor travlt der er i lufthavnen omkring ens afgang. Det billede kan man få på farvekoderne, som er tilknyttet hver afgang på bll.dk. Sidst men ikke mindst, kan det være længe siden, at ens pas har været i brug, så vær sikker på, at det stadig er gyldigt.
Vækst på luftfragt
Medvinden i lufthavnens fragtcenter har på ingen måde lagt sig. I maj 2022 har der været en vækst på 9,1 procent, som hovedsageligt er trukket af den stærke, danske eksport. Der er både stor vækst i den eksport, der bliver fløjet herfra, men i takt med at verden er åbnet op igen, stiger fragten også på de lastbiler, der bliver pakket og klargjort med luftfragt, som kører ud i Europa og bliver fløjet videre ud i verden fra eksempelvis Amsterdam.
– Vækstrejsen på luftfragten i Billund Lufthavn fortsætter, og mængderne på eksportdelen på kurerflyene fastslår, at den danske eksportindustri stadig buldrer derudaf. Og så ser vi også vækst på lastbilerne, hvor godset bliver gjort klar til luftfragt i Billund og kørt herfra til eksempelvis Amsterdam og Frankfurt, hvorfra det bliver fløjet ud i verden. Vi arbejder på, at store dele af den fragt ligeså godt kan flyve ud fra Billund, og det forventer vi mere af i fremtiden, afslutter Jan Hessellund.