Af Kai Bayer
Her på Netavisen Grindsted har vi lavet en aftale med Kai Bayer, der for en del tid siden skrev en novelle om en speciel oplevelse på Grindsted Station. Alle de historiske oplysninger om dagligdagen i Grindsted dengang har han forsket i , så de skulle være korrekte – resten af historien er fiktion.
Næst efter sporskifterne var jeg mest bange for signalerne. Jeg syntes, at det var dem, der styrede mig og ikke omvendt. Jeg har fortalt dig lidt om sporplanen. Det var det første, jeg som nyankommen lærte alt om. Jeg skulle kende sporplanen i søvne, så jeg ikke begik fejl. Mod nord var der 7 sporskifter og mod syd var der 6. I øvrigt var der 33 i alt, og mellem dem var der godt 5 km bane !
Til hver banestrækning var der et indkørsels- og et udkørselssignal. Kun på DSB sporene havde vi mulighed for at sætte signalet til “kør igennem”.
Det var som regel større godstog, der af og til ikke standsede ved stationen. Ellers standsede alle tog. Og når der var pres på, så var der mange signaler og mange sporskifter, der skulle passes. I dagtimerne var vi flere om det. Stationsforstanderen var gerne på stationen dagen igennem, men efter klokken 8 om aftenen var man alene.
Signaler og sporskifter blev betjent fra det lille rum ved siden af stationsforstanderens kontor. Her sad alle håndtag til signaler og sporskifter. Ved specielle lejligheder kunne sporskifterne også sættes ude på linjen.
En aftenvagt startede klokken 18.00 og sluttede på hverdage klokken 22.55, hvor det sidste tog fra Vejle ankom i perron 5, spor 7. Ganske vist kom der et senere tog fra Varde, nemlig klokken 00.30, men det kørte ind til Vardebanens egen perron, lige nord for stationsbygningen, så det behøvede ikke hjælp fra os.
Der var altid travlt i de sidste timer før lukketid. Klokken 21.13 kom B 3812, som var sidste tog på statsbanen fra Brande, og det havde afgang klokken 21.17 mod Esbjerg. Det var et såkaldt blandet tog- kørte altså både med godsvogne og passagervogne. Fra Bramming kom sidste tog, som hed B 3817, klokken 21.02 og det kørte videre mod Brande klokken 21.14. De to tog skulle krydse hinanden i Grindsted, for strækningen nordpå og sydpå var enkeltsporet.
Foto: René Lind Gammelmark