Frivillige pædagogstuderende lærer af Skole OL-finalen

Under sommerens Skole OL-finale var en gruppe pædagogstuderende med som pædagogiske frivillige. Foto: Katrine Bertelsen

I sidste uge var alle Skole OL-frivillige inviteret til takkemiddag for at markere deres uundværlige indsats under Skole OL-finalen i Børnenes Hovedstad.

Nogle af de frivillige er pædagogstuderende, og de brugte finalen som en del af undervisningen til at få erfaringer, de ikke ellers ville have fået

Der skal mange dygtige frivillige til, når 7000 seje børn kommer på besøg til Skole OL-finalen i Børnenes Hovedstad. Det var der heldigvis også under sommerens finale, og de var i sidste uge inviteret til takkemiddag. Nogle af de frivillige, der kom med en ekstra viden og som også selv fik brugbare erfaringer med hjem, var en flok pædagogstuderende fra UC Syd Campus Kolding.

Som en del af et samarbejde mellem Billund Kommune, UC Syd og Skole OL er de med som pædagogiske frivillige under finalen. Det vil sige, at de er med som en del af deres undervisning og dermed også har pædagogikken med i baghovedet, når de udfører deres frivillige opgave.

Ifølge Katrine Bertelsen, der er lektor på UC Syd og underviser for de pædagogiske frivillige, får de pædagogstuderende øjnene op for, hvilken forskel det gør at have pædagogikken med. Samtidig har de også fået en oplevelse af både at gøre en forskel og få noget studierelevant med tilbage, som de arbejder videre med i et forsøg på at blive klogere på, hvad der ligger i at være pædagogisk frivillig.

”De studerende har fået en anden form for undervisning, som vi ikke ville være lykkedes med hjemme på skolen. De har ikke bare hørt om, hvordan tingene skal gøres – de har gjort det selv. De har været med fra start til slut og oplevet, at de havde en vigtig rolle i forhold til at udvise kropsligt lederskab,” siger Katrine Bertelsen.

 

Et godt samarbejde

Ifølge Katrine Bertelsen er de studerende også glade for at være med. Der er i hvert fald flere, der har spurgt hende, hvordan de kan komme med som pædagogiske frivillige igen. Spørger man Mathilde Hansen, der var med som pædagogisk frivillig ved både atletik og triatlon, var det også en god oplevelse med masser af læring.

”Det var godt at prøve at knytte noget praksis på den teori, vi har lært – og fedt at være med til at skabe succesoplevelser og opleve børnenes engagement. Den fedeste oplevelse var, da en lærer fik sin klasse til at lave et kampråb, og jeg så spurgte alle klasser om at lave kampråb bagefter. Det var der, jeg tænkte, at det gav mening at være med som frivillig,” siger Mathilde Hansen.

I Billund Kommune er man også glade for at have de pædagogstuderende med som frivillige.

”De pædagogstuderende kommer med en ekstra pædagogisk viden, når de er med til Skole OL-finalen. Samtidig får de relevant viden og gode erfaringer, som de kan tage med hjem og bruge. Det er et samarbejde, som både vi og de pædagogstuderende får meget ud af. Samarbejdet med UC Syd har gjort os nysgerrige på begrebet pædagogisk frivillighed. Vi vil gerne blive klogere på potentialet i det og forhåbentlig virke som inspiration for andre til også at tænke i de baner, når der skal rekrutteres frivillige,” siger Ronja Egsmose, projektleder for Skole OL-finalen i Billund Kommune.

Billund Kommune og Skole OL samarbejder med UC Syd om flere forskellige ting i forbindelse med Skole OL-finalen. Udover, at en gruppe pædagogstuderende er med som pædagogiske frivillige under finalen, står UC Syd også for workshops, temadage og forløb for kommunens idrætslærere og pædagoger, hvor de kan få ny inspiration til den daglige undervisning. Både workshops, temadage og forløb afvikles i et samarbejde mellem Billund Kommune, UC Syd, Skole OL og relevante idrætsforbund

Kontorbutikken refurb banner