Kai’s Corner: En historie fra Grindsted Station – 2.del

Kai's Corner

Af Kai Bayer

En historie fra Grindsted Station – 2.del 

Lidt erindringer fra tiden, hvor jeg arbejdede på stationen i Grindsted. Af Aage Knudsen, Grindsted.

Genfortalt af Kai Bayer, Grindsted.

Materiel

Vi havde en benzindrevet perronkarre at køre rundt med, og trækkraften var en Ford A motor, så den kunne nok bestille noget. Så var der nok en 4-5 stykker 4-hjulede ladvogne med træhjul, som vi kunne spænde bagefter karren. Endvidere havde vi en 2-3 stykker 4 hjulede ladvogne med gummihjul (bilhjul). De havde en løfteanordning bagtil, så vi kunne bruge dem til containertransport. Slagteriet ”Midtjylland” brugte meget containerne til transport af deres varer, men de blev også brugt en del af andre, f.eks. isenkræmmere til deres skrøbelige ting.

Det var en dejlig, men til tider meget travl tid, for det foregik meget ”stødvist” med godset og ekspeditionerne kom tit i sidste øjeblik før togtiderne, og det skulle jo gerne med med det samme. Men til andre tider kunne det for andre godt se ud til, at vi ingenting havde at bestille, men det var med at ”rubbe” neglene, når det var påkrævet og så være kundevenlig, for vi var jo en slags service for både publikum og de rejsende.

Vi modtog og afsendte i massevis af især banepakker og ilgods, og dengang gik de både til togene til DSB, Vardebanen samt Troldhede-Kolding  banen. Der var en del forsendelser fra og til mekanikere, og de største afsendere var Ford, GM, Volvo, Fiat og Nielsen og Aarestrup. Byens forretningsdrivende, Grindstedværket, Alfa Pedersen (kaffe), slagteriet, æg pakkeriet, smede, Winther og Heide, samt utallige andre.

Meget af godset kom til os med morgentogene og det afgående herfra, der havde vi det meste til afgang sydpå med 17-toget, som havde nummer 518, og det afgående herfra nordpå ved 23 tiden med toget som havde nummer 523. Og til disse tog havde vi sommetider så meget gods, at alle vore ladvogne var læssede og op rangerede til indlæsning, når togene kom, så der sket noget dengang.

Slagteriet leverede også en del i dritler, både store og små trædritler, og jeg kan huske engang, at ved indlæsningen om aftenen med de store dritler væltede der en ned på perronen for Erling, og indholdet viste sig at være grisemaver, så der blev lidt rengøring bagefter!

Kai Bayer foran vandpumpen ved stationen i Grindsted – Foto: René Lind Gammelmark

Kontorbutikken refurb banner