Sanders Historiske Hjørne: Billund Lufthavn – lidt om starten

Sanders Historiske Hjørne

Af Carsten Sander Christensen

Billund Lufthavn, lidt om starten og lidt om Simon Spies og Ejlif Krogager

 

Når det drejer sig om luftfart og fly, ja så er Danmark også lidt på verdenskortet.

Såvel med flypioneren Jakob Ellehammer, der nok var lidt hurtigere end de amerikanske Wright-brødre og så verdens ældste luftfartsselskab, Det Danske Luftfartsselskab, der blev stiftet i 1918 men ophørte i 1968. Og endelig så er Københavns Lufthavn, der oprindeligt hed Kastrup Lufthavn, en af Europas ældste med et 100-års jubilæum næste år. Den havde det første o. 30.000 passagerer og i 2024 o. 27 millioner.

 

Provinsen ville også gerne have lufthavn.

Tyskerne havde opbygget Odense, Aarhus og Aalborgs lufthavne under krigen, men udvidelser og planer lod vente på sig og tiden gik. Man skulle frem til 1960erne før der skete noget. Men ikke i de store byers lufthavne. Det blev en græsmark på heden, der dannede rammerne for opbygning af Danmarks næststørste lufthavn. Fra 1961 havde legetøjsfabrikken Lego fløjet fra en græsmark nær Billund. Gotfred Kirk Christiansen mente dog, at godt kunne tage et initiativ på heden og i årene der fulgte tog planerne form.

Den 1. november 1964 åbnede Billund Lufthavn.

Ligeledes den 1. november 1964 indviedes en SAS rute mellem Billund og København. I nogle år efter indvielsen var Billund en ren indenrigslufthavn. Men et nymodens fænomen og en stat der pludselig blev liberal var de to hovedingredienser i Billund Lufthavns eksplosive vækst. Fænomenet var charterrejser. Velfærdssamfundet var i slutningen af 1960erne så langt fremme, at folk havde fået råd til at rejse til syden. Der var så også lige det aber dabei, at de sydeuropæiske feriedestinationer var meget meget billige rejselande. Den anden faktor er den vigtigste. I en rus af innovation tillod staten, at man kunne flyve charterturister fra den lille hedelufthavn. Åbenbart ingen protektionisme i favør for Billund Lufthavn.

 

Og så rullede lavinen.

En tredje faktor var rejsekongen Simon Spies lavede en underhånden aftale med Tjæreborg præsten Eilif Krogager. Og forholdet mellem de to var for øvrigt så godt, så det at udkonkurrere hinanden var total tabu fra begge parter. Rejsekongen tog sig af øerne mens præsten tog sig af Jylland. Flyene fra Billund hed Stirling Airways mens Spies’ selskab hed Conair. I 1966 sendte Eilif Krogager sine første charterturister til Spanien. I 1971 fik Sterling Airways eget kontor i terminalen. I starten var Tjæreborg, der stod for al håndtering af turister i terminalen, først senere overtog lufthavnen denne håndtering.

 

Billund Lufthavn har (gudskelov) aldrig oplevet meget alvorlige ulykker i dens 60-årige historie.

Men det skyldes nok også landingsbanen lidt unikke beskaffenhed. Og det i en sådan grad, at internationale flyselskaber bruger den som træningsbane for nye piloter. I slutningen af november 1972 sker den første ulykke, da et Sterling fly forulykker tæt på lufthavnsområdet. Piloterne overlevede styrtet. I januar 1975 kører et SAS fly af landingsbanen og ender på en vej uden for lufthavnsområdet. Ingen kommer til skade.

Stigningen af flyafgange og stigning i passagertallet gjorde også, at selve lufthavnen udviklede sig i en eksplosiv hast. Stedet fik til stadighed nyt og moderne teknisk grej, hvilket øgede sikkerheden ganske betydeligt. I februar 1977 åbnede hollandske KLM et kontor i lufthavnsterminalen – et internationalt stempel. Og i september 1979 åbnede Spies Rejser så et kontor samme sted. Endvidere havde Spies en privat villa i området omkring Billund svømmehal. Og ja der var plads til morgenbolledamerne. Efterhånden var presset på den lille hedelufthavn så stort at noget måtte gøres. Ved 20-års jubilæet i 1984 blev passagerterminalen udvidet for mere end 23 millioner kroner, og bygningens areal fordobles.

 

Maersk Air er en af selskaber der flyver fra lufthavnen og de havde base på det daværende Hotel Propellen – i dag Hotel Lodge Billund.

I 1984 havde A. P. Møllers selskab åbnet den første direkte rute til udlandet, Southend i England. I april 1985 begynder Maersk Air selv at forestå håndtering af turister til udlandet. Og den 5. juli samme år lander verdens nok mest berømte fly, Concorde – den med næsen. I juni 1990 forbindes Billund med Gatwick lufthavnen i London og i november samme år startede flyselskabet Tower Air den første rute mellem Billund og Miami.

 

Lufthavnsterminalen blev for lille

I slutningen af 1980erne og i starten af 1990erne begyndte lufthavnsterminalen atter at blive for lille, ligesom byggeriet bare 10-15 år efter opførelsen viste sig at indeholde væsentlige sundhedsmæssige problemer. I 2002 blev den nuværende lufthavsterminal så indviet. Arealet var efterhånden 40.000 m2 – fire gange så stort som den gamle terminal på sydsiden af Billund Lufthavn. Ja det hed den så heller ikke mere nu hed den Billund Airport.

Efter ibrugtagningen af den nye terminal blev Billund Airport en naturlig nummer 2 i Danmark. Man arbejdede ellers ihærdigt i Aarhus for at finde investeringer til at gøre Aarhus Lufthavn til den naturlige næststørste lufthavn i landets næststørste by. Men forsøget fejlede.

I 2008 blev hele landingsbanen renoveret og asfalteret, og der blev anlagt en ny rullevej, kaldet ’Mike’. Den blev anlagt på en enkelt nat mellem 23 og 06 om morgenen. I 2012 begyndte det irske lavprisselskab Ryanair at fly til 10-12 destinationer. Passager nummer 1 million, nummer 2 million og nummer 3 million er for længst rundet og snart bliver nummer 4 million også rundet. Der er da sket noget siden de 40.000 passagerer i 1965 blev sendt af sted.

Foto: René Lind Gammelmark