Grindsted Gymnasie & Erhvervsskole rammer bunden i ny opgørelse over undervisningseffekt

Foto: René Lind Gammelmark

Af Marianne Thorø

Grindsted Gymnasie & Erhvervsskole rammer bunden i ny opgørelse over undervisningseffekt blandt andet på HHX linjen

Danske gymnasier varierer markant i deres evne til at forbedre elevernes præstationer, viser ny analyse fra CEPOS

Der er ingen grund til jubel hos Grindsted Gymnasie- og Erhvervsskole over den liste CEPOS netop har sendt på gaden på baggrund af tal fra Børne- og Undervisningsministeriet omkring de såkaldte socioøkonomiske referencer for de danske gymnasiale uddannelser.  

Tallene sammenstiller elevernes præstationer med elevernes socioøkonomiske baggrund hos de elever, der afslutter gymnasiet. Altså elevernes baggrund, forældrenes uddannelsesniveau, indkomst og så videre.  

Den socioøkonomiske baggrund hos afgangseleverne på de enkelte gymnasiale uddannelser omsættes herefter til et udtryk for forventede karakterpræstationer ved afgangsprøverne. Hvis skolen giver eleverne et gennemsnitligt fagligt løft set i forhold til elevernes socioøkonomiske karakteristika, er undervisningseffekten nul .

På nogle skoler opnår eleverne bedre afgangsresultater end forventet, og man kan da tale om, at skolen har en positiv undervisningseffekt. På andre skoler gør det modsatte sig gældende.  

Jo højere tallet er over nul, desto bedre er skolen til at udvikle eleverne fagligt. Er tallet mindre end nul, har eleverne ikke levet op til den forventelige udvikling.  

Og her ligger HHX-linjen i Grindsted helt i bunden over landets gymnasiale uddannelser med en placering som nummer 367. Eleverne på HHX står ifølge deres socioøkonomiske baggrund til at skulle få 6,8 i snit i karakter, men ved seneste eksamen scorede Grindsted HHX’erne i snit 6,4. Altså en undervisningseffekt på -0,4, og dermed en bundplacering.

HF-uddannelsen ligger også i den tunge ende med en undervisningseffekt på -0,2, hvor eleverne i snit scorede 5,0 mod den socioøkonomiske forventning på 5,2.

Noget bedre ser det ud på HTX-linjen i Tinghusgade, hvor undervisningseffekten ligger over det forventede på 7,3. Her scorede eleverne 7,4 i snit – altså en effekt på 0,1 på den positive side.

Den almene gymnasieuddannelse, STX, rammer lige spot on med en forventet karakter på 7,4, hvilket også blev realiseret ved seneste eksamen.