Kai’s Corner: Varde-Grindsted Jernbane – 5. del

Kai's Corner

Af Kai Bayer

Kai’s Corner: Varde-Grindsted Jernbane – 5. del

Fra Eg går turen videre mod først trinbræt Tyndkær midt ude i det rene ingenting, og kort efter lå trinbræt Adelvej, tæt på stedet, hvor Flensted i dag holder til.

 

Mølby Station

Næste rigtige station lå i Skovlund, men det kunne jernbanestationen ikke hedde, for så kunne man misforstå geografien og komme til Vestjylland i stedet for Skovlunde mellem København og Ballerup. Så den station kom til at hedde Mølby, hvilket givetvis også en gang i mellem har givet anledning til misforståelser i forbindelse med billetkøb til Mølby station i Skovlund.

Varde-Grindsted Jernbane - 5. del

Mølby Station – Foto: Kai Bayer

Lige præcis, da jeg havde stillet mig an midt på sporet lidt syd for stationsbygningen kom skinnebussen fra Grindsted. Og jeg var heldig, for der var en passager med toget, som skulle af i Skovlund/Mølby. Det kom der et hyggeligt billede ud af, for mon ikke det var mormor, der blev hentet af sin datter og barnebarn på perronen – samt deres hund. Togføreren sad og noterede data ned i sin logbog, og kiggede ud på mig. Jeg havde stillet mig ud i sporet. Det tog han meget roligt, og jeg kunne se, at nu kørte han snart, så jeg kom ud til siden, så han kunne køre forbi. Ja, det gik gemytligt for sig på den lille bane.

Efter Skovlund kom der to trinbrætter lige efter hinanden. Et på den nordlige side af Grindsted-Varde vejen og et på den sydlige side. De hed begge Mølby kro. Det gav den store fordel, at tog mod Grindsted ikke forsinkede trafikken på landevejen, når det holdt ved trinbrættet og vice versa for tog mod Varde.

Fra Mølby kro gik banen på større bro over Grindsted/Varde å og op mod Ansager, og den station brugte jeg meget tid på, for den var stor i forhold til byens størrelse.

Ansager station

Når man i dag går rundt omkring det lokalhistoriske arkiv i Ansager – på stationsvej – er der ikke noget, der minder om den relativt store jernbanestation, der engang lå her. Især slagteriet var en god kunde for banen, og det havde eget sidespor hen til en rampe, så der hurtigt kunne læsses kød i en godsvogn, til videre transport ud til kunderne.

Stationen var bemandet og på et af mine fotos fremgår det også tydeligt, at nogle af de pakker, der kom med toget fra enten Grindsted eller Varde, blev taget imod af en ældre herre med en gammeldags trækvogn. Eller hvad man kaldte det.

For den sydlige ende af stationen  lå et pakhus med en rampe ud til skinnerne, og herfra blev der sat en plade over til den åbne godsvogn i dagens godstog. På den måde var det let at køre varer til og fra pakhuset med en sækkevogn.  Sådan foregik det for 50 år siden, og det kan være lidt svært at forstå i dag.

Jeg blev et stykke tid på stationen og fotograferede godstog og skinnebussen med destination Varde. Her var der også for første gang rejsende, der steg af og på toget.

Varde-Grindsted Jernbane - 5. del

Ansager station med godstog – Foto: Kai Bayer

Varde-Grindsted Jernbane - 5. del

Travlhed på Ansager Station – Foto: Kai Bayer

Varde-Grindsted Jernbane - 5. del

Ansager station med skinnebus mod Varde – Foto: Kai Bayer

6. del af artikelserien om Varde-Grindsted Jernbane kan du læse her på Netavisen Grindsted den 9. april 2024